معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

اشعار امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

جلوه دیدار
پرده برگیر که من یار توام
عاشقم،عاشق رخسار تو ام

عشوه کن،ناز نما،لب بگشا
جان من،عاشق گفتار توام

بر سر بستر من پا بگذار
من دل سوخته بیمار تو ام

با وصالت ز دلم عقده گشا
جلوه ای کن که گرفتار تو ام

عاشقی سر به گریبانم من
مستم و مرده ی دیدار توام

گر کشی یا بنوازی ای دوست
عاشقم،یار وفادار توام

هر که بینیم خریدار تو است
من خریدار خریدار توام
http://soroodeha91.blogfa.com/

 نظر دهید »

اشعار امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

ذات اقدس، درخت اندیشة توحیدی رشد نموده و ثمرات آن به بار می نشیند:

آنروز که عاشق جمالت گشتم
دیوانة روی بی مثالت گشتم

دیدم نبود در دو جهان جز تو کسی
بیخود شدم و غرق کمالت گشتم
. دیوان امام. سروده های امام خمینی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی 1378.

 نظر دهید »

اشعار امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

پند
تا دوست بُوَد، تو را گزندى نَبُود
تا اوست، غبارِ چون و چندى نَبُود

بگذار هر آنچه هست و او را بگزین
نیکوتر از این دو حرف، پندى نَبُود

 نظر دهید »

اشعار امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

سبوی‌ دوست

عمری‌ گذشت و، راه نبردم به کوی‌ دوست
مجلس تمام گشت و، ندیدم روی‌ دوست
گلشن معطّر است سراپا ز بوی‌ یارگشتیم هر کجا، نشنیدیم بوی‌ دوست
هر جا که می‌‌روی‌، ز رخ یار روشن استخُفاش وار، راه نبردیم سوی‌ دوست
میخوارگانِ دلشده ساغر گرفته‌اندما را نمی‌‌ نصیب نشد از سبوی‌ دوست
گوش من و تو، وصف رخ یار نشنود ورنه جهان ندارد جز گفتگوی‌‌ دوست
با عاقلان بگو که: رخ یار ظاهر استکاوش بس است این همه، در جستجوی‌ دوست
ساقی‌ ز دست یار به ما باده می‌‌دهد
بر گیر می‌‌ تو نیز ز دستِ نکوی‌ دوست

 نظر دهید »

زن در نگاه امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

زن، آزاد و مسئول در تعیین سرنوشت

یکی از محورهایی که در حضور اجتماعی بانوان مورد تأکید است مسئله مشارکت سیاسی آنهاست. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زن ها در جمهوری اسلامی باید رأی بدهند، همان طوری که مردان حق رأی دارند، زن ها هم حق رأی دارند؛ همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند و در فعالیت های اجتماعی و سیاسی همدوش مردان باشند.
یکی دیگر از صحنه های مشارکت فراگیر، مسئله سازندگی همه جانبه کشور است که هیچ کس نباید و نمی تواند تردید کند که بدون حضور فعال بانوان، جامعه اسلامی بتواند در این امر توفیق کامل به دست آورد. حضرت امام «ره» در این باره می فرماید:
همه ملت ایران بخصوص زنان باید این خرابه هایی که برای ما گذاشته اند را بسازند، زنان شیردل و متعهد همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته، چنانکه به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداخته اند و شما شهر و روستایی را نمی یابید که جز آنکه در آنها جمعیت فرهنگی و علمی از زن های متعهد و بانوان اسلامی ارجمند به وجود آمده است.
یکی دیگر از عرصه های حضور اجتماعی که بانوان از نظر دینی وظیفه دارند در آن مشارکت نموده و فعال باشند تلاش در عرصه فرهنگی به معنای وسیع کلمه است. شما می دانید که فرهنگ اسلام در این مدّت مظلوم بود. این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانم ها همان طوری که آقایان مشغول هستند، همان طور که مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید.
نظارت فعال و متعهدانه بر آنچه که در جامعه اسلامی می گذرد، وظیفه شرعی همه افراد جامعه بخصوص زنان است. باید همه افراد بخصوص زنان در مسائل اجتماعی و سیاسی وارد باشند و ناظر؛ هم به مجلس ناظر باشند هم به کارهای دولت ناظر باشند و اظهار نظر بکنند.

عفاف و حجاب دژی تسخیرناپذیر

وضعیتی که در بسیاری از جوامع دامنگیر زنان شده، به این ترتیب است که زنان را به عنوان مشارکت اجتماعی بازیچه دست شهوت رانان زیاده طلب کرده اند. حضرت امام «ره» برای مصون ساختن زنان جامعه اسلامی از این خطر توجه خاصی به عفاف و حجاب داشته و می فرماید:
امروزه باید خانم ها وظایف اجتماعی و دینی خودشان را عمل بکنند و عفت عمومی را حفظ بکنند و روی آن عفت عمومی کارهای اجتماعی و سیاسی را انجام دهند.

وی در جایی دیگر بیان می دارد:

پاکدامنی و حجاب نشانه آزادگی است و زنان آزاد آنانند که با حیا و پاکدامن باشند، آزادگی خاستگاه و منشأ بسیاری از صفات نیک و سلوک پسندیده از جمله حیا و خویشتنداری است. بانوان ایران ثابت کردند که دستخوش این توطئه ها نشدند و نمی شوند و ثابت کردند که در دژ محکم عفت و عصمت هستند و جوانان صحیح و برومند و دختران عفیف و متعهد به کشور تسلیم خواهند کرد و هیچ گاه نخواهند در آن راه هایی که قدرت های بزرگ برای تباه کردن این کشور پیش پای آنها گذاشته بودند، به آن راه ها نخواهند رفت.
http://www.hawzah.net/

 

 نظر دهید »

زن در نگاه امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

نقش تربیتی زن

زن در نظام اسلامی فردی است که از لحاظ گوهر هستی و اصل مبدأ، همتای مرد است و همانند مرد به تناسب طبیعت و ماهیت شخصی خود دارای حقوق، وظایف و مسئولیت هایی است. در مجموعه مسئولیت های وی در جامعه اسلامی نقش تربیتی زن به عنوان مادر در بالاترین درجه اهمیت است. حضرت امام «ره» در این باره چه زیبا می فرماید:
زنان به تربیت انسان ها که همانا شغل انبیاء است، اشتغال دارند. دامن زن بهترین و بالاترین مکتب و مدرسه است برای تربیت اولاد و زن به بزرگ ترین و مهم ترین شغل عالم که تربیت و بزرگ کردن کودک و تحویل او به جامعه است، اشتغال دارد. قرآن مجید هنگامی که احترام به پدرو مادر را بازگو می کند، برای گرامیداشت مقام زن و اهمیت نقش تربیت او، نام مادر را جداگانه و مستقل مطرح می کند؛ لکن با همه حق شناسی ها و تجلیل های مشترک پدر و مادر هنگامی که می خواهد از زحمات پدر و مادر یاد کند، از زحمت مادر سخن می گوید و نه از زحمت پدر.
نقش تربیتی زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ زیرا زنان علاوه بر این که خود یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، انسان های فعال اعم از مرد یا زن را در دامان خود تربیت می کنند و پرورش می دهند.
زن در مقام تربیت همانند معلّمی است که دو وظیفه اساسی دارد: یکی اصلاح خود و دیگری اصلاح فرزندان و متعلمان خویش؛ زیرا مادر به دلیل نزدیکی تنگاتنگ با کودک در دوران جنینی و در سال های مهم و اولیه شکل گیری شخصیت، بر جسم و جان و افکار و اندیشه ها و ارزش های کودک به عنوان نخستین الگو تأثیر می گذارد و برای تأثیر گذاری مثبت و مطلوب مادر بر کودک، خود باید آراسته به کمال، تقوا، تهذیب نفس، اخلاق نیکو و عمل ثواب باشد در این شرایط است که به تعبیر امام مبدءِ همه سعادت ها از دامان زن بر می خیزد.
http://www.hawzah.net/

 نظر دهید »

زن در نگاه امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

تحصیل و تدریس فرصتی برای همه

اگر انسان روح بلندی داشته باشد و افق فکری او وسیع بوده و بینش و بصیرت حقیقی در وجود او باشد، به یقین موانع را کنار زده و به سعادت واقعی دست خواهد یافت. به نظر می رسد سخن حضرت امام «ره» پیام بزرگی برای زنان جامعه اسلامی است و آن پیام چیزی جز تحصیل دانش و معرفت در تمام جنبه های زندگی نیست
امروزه آن بندهایی که به عقاید ما بسته شده بود رها شده [است]. امروزه تمام قشرهای ملت مشغول به تربیت و تعلیم هستند. بانوان هم مشغول هستند. الآن بانوان مشغول هستند. الان بانوان جزو طلاب علوم دینیه در قم و در جاهای دیگر هستند و خودشان هر جا هستند، مشغول تربیت و تعلیم هستند و این امری است که در این انقلاب تحقق پیدا کرد. آن وقت همچو محصور کرده بودند که برای بانوان هیچ حقی قائل نبودند که حتی در یک مجمع ده نفری وارد بشوند و مسئله علمی را بگویند و مسئله عقیدتی را هم بگویند. امروزه اینها می توانند با همه حفظ جهات اسلامی در همه جای کشور تبلیغات بکنند؛ بلکه در خارج از کشور هم ما بسیار عقب افتاده بودیم در این امور و امروز باید تلافی کنیم باید نقیصه ها را دفع کنیم و حالا طوری شده که خانم ها همدوش با سایر برادران در تحصیل علم و عرفان و فلسفه و تمام شعب علم و ان شاءاللّه صنعت فعالیت می کنند.
http://www.hawzah.net/

 نظر دهید »

زن در نگاه امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

نقش اجتماعی زنان

زنان در همه جوامع بخصوص جوامع اسلامی نقش اساسی را ایفا می کنند و حتی در هنگام اشتغال به کارهای منزل هم مشغول نقش آفرینی در جامعه هستند چرا که تربیت فرزندان که آینده سازان جامعه اند را برعهده دارد. پس نقش زنان در ساخت جامعه همانند نقش مردان غیر قابل انکار است.

امام خمینی(ره) می فرماید: زنان نقش حساسی در بنای جامعه اسلامی دارند اسلام مقام زن را تاحدی ارتقاء می دهدکه او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه بازیابد و از حد شی بودن بیرون بیاید(تبیان ،ج 8،چاپ اول)

زن حق ندارد خود را در یک جامعه اسلامی از مقامی پایین تر از آنچه هست تنزل دهد و نه مرد حق دارد که چنین اندیشه ای نسبت به زن داشته باشد. اسلام با هر چیزی که انسان را از انسانیت خود دور کند و او را به حد حیوانیت برساند مخالف است و با آن مبارزه می کند مثل شرابخواری.

کشورهای غربی که در آنها اسلام دخالت ندارد از زن به عنوان یک ابزار استفاده می کنند وبه عنوان آلت دست مردان به کار برده می شوند که از آن جمله می توان به حضور زنان در کاباره ها و مجالس و محافل لهو و لعب اشاره نمود.

آنان به زنان پول می دهند و یکسری آموزش های جنسی به آنها می دهند تا در مکان های خاصی حیثیت وجودی خود را در اختیار مردان بوالهوس قرارداده و در معرض نمایش بگذارند و چه بسا آمار جرم و جنایت و کودکان بی خانواده نیز در این کشورها بالا می رود.
http://www.farsnews.com/

 نظر دهید »

زن در نگاه امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

پاره ای از بیانات امام خمینی پیرامون مشارکت زنان

ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‏هاى فرهنگى و اقتصادى و نظامى حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالى اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند…و از محرومیتهایى که توطئه دشمنان و ناآشنایى دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها، بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتى که دشمنان براى منافع خود به دست نادانان و بعضى آخوندهاى بى‏اطلاع از مصالح مسلمین، به وجود آورده بودند، خارج نمودند.
اصل همسانى زن و مرد در جایگاه اجتماعى و حضور سازنده و فعال در صحنه‏هاى مختلف جامعه به عنوان یک انسان مستقل، امرى نیست که آشنایان به اسلام بى‏آلایش و رها از داوریهاى پیش‏ساخته و تکلفهاى خودساخته، به آن اذعان نداشته باشند.مفسر عالى‏قدر، علامه طباطبایى در شرح جایگاه اجتماعى زن در بیانى کلى مى‏نویسد:
و اما وزنها الاجتماعى: فان الاسلام ساوى بینها و بین الرجل من حیث تدبیر شؤون الحیاة بالارادة و العمل فانهما متساویان من حیث تعلق الارادة بما تحتاج الیه البنیة الانسانیة فى الاکل و الشرب و غیرها من لوازم البقاء، و قد قال تعالى:
«بعضکم من بعض‏» ، فلها ان تستقل بالارادة و لها ان تستقل بالعمل و تمتلک نتاجها کما للرجل ذلک من غیر فرق،
«لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت‏» .
محصول این بخش سخن علامه این است که زن در برآوردن نیازهاى انسانى و اجتماعى خویش با مرد یکسان است و مى‏تواند مستقلا تصمیم بگیرد و مستقلا عمل کند و مالک دستاوردهاى خود است.در نگاه ایشان تنها دو ویژگى در زن است که طبعا و به مقتضاى آن دو، مسؤولیتهاى خاصى را متوجه او مى‏سازد:
«آن دو ویژگى، یکى جایگاه و مسؤولیت زن در چرخه شکل‏گیرى وجود آدمى و رشد آن است که بقاى نسل متکى بر این جایگاه است و طبعا در «تشریع‏» و تنظیم مناسبات اجتماعى به مقتضاى آن و نه بیشتر، احکام و مسؤولیتهایى را متوجه او مى‏سازد، و دوم، ساختار لطافت‏آمیز و ظرافتهاى ادراکى وى است که به گونه‏اى در مسؤلیتهاى محوله به او تاثیرگذار مى‏باشد»
حضرت امام به مقتضاى شناخت همه جانبه و عمیقى که از آموزه‏هاى دینى دارند - به شرحى که در مقدمه گذشت –یکی از رسالت های ‏خود و انقلاب اسلامى را، دستیابى زنان به مقام والاى انسانى مى‏دانند، به گونه‏اى که بتواند در سرنوشت‏خود دخالت کند:
ما مى‏خواهیم زن به مقام والاى انسانیت‏برسد.زن باید در سرنوشت‏خودش دخالت داشته باشد.
اگر قرآن کریم سرنوشت جوامع را به دست‏خود آنان مى‏دهد و پیشرفت و تحولات نیک آن را در سایه تلاشهاى آحاد جامعه معرفى می کند و انحطاط اخلاق و فرهنگ و زوال نعمتها و شکست تمدنها را نیز ناشى از عملکرد خود مردم مى‏شمارد ،این «مردم‏» اختصاص به گروهى خاص ندارد.جلوه‏اى از این اصل قرآنى همان است که در سخنان امام بارها بر آن تاکید شده است; از جمله اینکه:
اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون،دخالت می دهد.
حضرت امام چنان که اشاره شد، دخالت در سرنوشت‏خود و شؤون اجتماعى را نه تنها حق بانوان، بلکه تکلیف شرعى و به عنوان عمل به وظیفه دینى و اجابت دعوت الهى مى‏شمارند. و این، آن الگویى است که ما را در شناخت‏بیشتر دین یارى مى‏دهد و یک عامل اساسى در برتر بودن دین اسلام در زمینه تکریم شخصیت زنان و حمایت از حقوق اجتماعى و سیاسى آنان و تاکید بر مشارکت و حضور آنان در عرصه‏هاى مختلف اجتماعى در مقایسه بادیگر مکاتب و نظامها است.
این بانوان را کى بسیج کرده که در همه شؤون کشور دخالت مى‏کنند و دخالت‏بجایى هم مى‏کنند؟ اینها را کى، اینها را خدا دعوت کرده است.اینها لبیک براى خدا دارند مى‏گویند.
پیامبر اکرم (ص) دعوت خویش را از روز نخست متوجه همه اقشار اجتماعى مى‏دانست.دومین فردى که به او ایمان آورد یک زن بود که تا آخر نیز به پاى ایمان خویش ایستاد و آنهمه فداکارى کرد و نام خویش را به عنوان یکى از چهار زن برگزیده جهان توحید ثبت نمود.زنان در همه صحنه‏ها حضور داشتند، حضورى مسؤولانه و از سر اداى وظیفه دینی و رسالت ایمانى خود.
حضورى که در پاسخ به نداى پیامبر (ص) بود.در نخستین بیعتى که با پیامبر (ص) پیش از هجرت در عقبه، از جانب چند نفر از مردم یثرب ، صورت گرفت، از زنى به نام هفراء دختر عبید بن ثعلبه نام برده شده است و در اهمیت‏حضور وى همان بس که برخى علت نامگذارى آن بیعت‏به «بیعة النساء» را همین مى‏دانند.در بیعت دوم سال بعد نیز حداقل دو زن حضور داشتند.در بیعت عمومى مردم مکه هنگام فتح آن نیز همه شرکت جستند.قرآن کریم نیز به مساله استقبال زنان از بیعت پرداخته و پیامبر (ص) را موظف به‏پذیرش آن کرده است.در جریان هجرت نیز که یک امر حیاتى براى مسلمانان بود، چه در هجرت مخفیانه به حبشه که از جمع حدود یکصد نفر مهاجران، نزدیک 20 نفر زن شرکت داشت، و چه در هجرت به مدینه، پیش از هجرت پیامبر (ص) و پس از آن که مسلمانان اموال خویش را در مکه نهاده و به دنبال پیامبر (ص) روانه مدینه مى‏شدند و حدود 500 کیلومتر راه را با دشوارى بسیار طى مى‏کردند.
حضرت امام در باب ضرورت مشارکت‏بانوان در آنچه که به سرنوشت جامعه اسلامى مربوط مى‏شود، در حوزه‏هاى مختلف اجتماعى، بیانات بسیارى دارند که پرداختن به همه نکات و آموزه‏هاى آن از مجال بحث‏ بیرون است.
http://www.tebyan.net/

 نظر دهید »

زن در نگاه امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛برای اینکه بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند،قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند.
صحیفه امام.جلد14.ص197
59/12/25

 نظر دهید »

معرفی آثار مکتوب امام خمینی (ره)

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

کتاب آداب الصلوه

کتاب ” آداب الصلوه “‌ که تاریخ نگارش آن به دوم ربیع الثانی 1361 هجری قمری برابر با 30 فروردین 1321 هجری شمسی باز می‌گردد، ‌بیان تفصیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز است. سه سال پیش از تألیف این کتاب،‌همین معانی در “‌ سر الصلوه “‌ به صورت موجز و به زبان خواص اهل عرفان به نگارش در آمده بود؛‌ ولی همانطور که معظم له فرموده‌اند کتاب “‌ آداب الصلوه‌"‌ را تألیف کردند تا عده بیشتری از مطالب آن بهره ببرند. “‌ پی از این رساله‌ای فراهم آوردم که به قدر میسور از اسرار الصلوه در آن گنجانیدم و چون آن را با حال عامه تناسبی نیست ؛‌ در نظر گرفتم که سطری از آداب قلبیه این معراج روحانی را در سلک تحریر در آورم . شاید برداران ایمانی را از آن تذکری و قلب قاسی خود را تأثری حاصل آید."‌
کتاب آداب الصلوه دارای دو مقدمه است که در مقدمه اول آن ،‌ امام خمینی (ره‌) پس از توصیه‌های خود به فرزند مرحوم شان حاج سید احمد آن را به ایشان تقدیم کرده‌اند در مقدمه دوم همه،‌ امام خمینی ره ) ‌این کتاب را به فاطمه طباطبایی ،‌همسر مروم حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی اهدا کرده‌اند .
آداب الصلوه را به طور قطع باید یکی از کتابهای زیبا درباره نماز دانست . این کتاب دارای سه “‌ مقاله است “‌ که “‌مقاله اول ” در باب “‌آداب قلبیه و وظایف باطنیه نماز و بلکه تمام عبادات و مناسک “‌ مقاله دوم با عنون “‌ در مقدمات نماز و بعضی آداب قلبیه آن “‌ و مقاله سوم نیز با عنوان “‌ در مقارانات نماز “‌ است .

 

 نظر دهید »

معرفی آثار مکتوب امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

صحیفه امام
مطالعه آثار شفاهی و مکتوب سیاسی و اجتماعی و حتی شخصی و خانوادگی امام خمینی (ره‌)‌ ،‌راهی برای پی بردن به خصوصیات روحی ابعاد شخصیتی و روش ها و منش های دینی و سیاسی و روابط شخصی و اجتماعی رهبر کبیر انقلاب اسلامی است که در مجموعه کتابهایی تحت عنوان “‌ صحیفه امام “‌ جمعی آوری شده و بازگو کننده زوایای پیدا و پنهان روح امام خمینی ( ره‌ )‌ است.
تا کنون پیامها و سخنان امام خمینی (ره )‌ در صدها اثر با عنواین مختلف و به زبانهای گوناگون در داخل و خارج کشور منتشر شده است که یکی از مهمترین آثار به چاپ رسیده از ایشان ،‌صحیفه نور است که با وجود کاستی‌ها و اشکالاتی که در این مجموعه وجود داشت ،‌جامع ترین مرجع برای محققان و علاقمندان به آثار امام خمینی (ره )‌ بوده است . صحیفه اما م، ‌مجموعه آثار امام خمینی (ره )‌ شامل نامه‌ها ،‌پیامها ،‌اجازه نامه‌های شرعی ،‌تلگراف ها ،‌ بیانات و سخنرانی‌ها از فروردین سال 1312 تا اردیبهشت 1368 هچری شمسی است که در هر مجلد به یک مقطع از تاریخ عمر شریف امام خمینی (ره) پرداخته شده است.

 نظر دهید »

معرفی آثار مکتوب امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

دیوان اشعار امام از جمله کتابهایی است که هر سال درنمایشگاه کتاب تهران وبعد از آن در کتاب فروشی های سراسر کشور جزء پرفروش ترین آثار ایشان قرار می گیرد و این مهم حداقل در حوزه آثار ادبی امام از جمله اشعار ایشان نشان دهنده این امر بوده که آثار قلمی امام در حوزه شعر مورد قبول اهل این فن قرار گرفته و با گذشت سال ها هنوز هم اهالی شعر در کنار آثار قدیمی نگاهی هم به آثار امام دارند.
دیوان شعر امام خمینی کتابی است که در ۶ فصل غزلیات، رباعیات، قصاید، مسمط، ترجیع بند و اشعار پراکنده تنظیم شده که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) انتشار یافته‌ است. اشعار این دیوان که بیشتر آنها در سبک عراقی سروده شده‌اند، به زبان‌های دیگری نیز ترجمه و انتشار یافته‌اند. همچنین این دیوان در برخی از تلویزیونهای ملی اروپایی معرفی شده‌ است.
http://www.yjc.ir/

 نظر دهید »

سیره امام خمینی(ره)

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

روشن‌نگری و تشخیص امام(ره)

جهاد سازندگى از جمله دستگاههایى است که بیش از همه، ما را به یاد امام عزیزمان مى‏اندازد. چه‏قدر ایشان به این مجموعه‏ى جوان و انقلابى و بااخلاص و کارآمد اهمیت مى‏دادند، و چه‏قدر لذت مى‏بردند وقتى مى‏شنیدند جهاد سازندگى موفقیتهایى را در جبهه‏ى جنگ و مناطق دورافتاده‏ى روستایى به دست آورده است. آن دل بزرگ، از دیدن این‏همه تلاش، پُر از امید و شادى مى‏شد. تیزبینى و روشن‏نگرى و تشخیص آن عزیز، درست و بجا بود و مى‏دانست این مجموعه که از عناصر مؤمن و انقلابى و جوان و فعال و کارآمد و باسواد تشکیل یافته است، تا چه اندازه مى‏تواند براى کشور مفید باشد.
شما که عاشق امام بودید و هستید، شما که رگ جانتان به امام وصل بود، شما که ارتباط با او را هویت اصلى جهاد به حساب مى‏آوردید، باید براى تعظیم روح و شادى آن پروازکرده به ملکوت اعلى‏، که بى‏شک ناظر و نگران کارهاى ماست، از امروز تلاشتان را مضاعف کنید.
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت جهادگران جهاد سازندگی 20/3/1368

 نظر دهید »

سیره امام خمینی(ره)

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

آزادی و استقلال توأم با معنویت و اخلاق


هنر بزرگِ امام بزرگوار ما این بود که چارچوب محکمى را براى این انقلاب به وجود آورد و نگذاشت این انقلاب در هاضمه قدرتها و جریانهاى سیاسىِ مسلّط هضم شود. شعار «نه شرقى، نه غربى، جمهورى اسلامى»، یا شعار «استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى» که تعالیم امام و خطّ اشاره انگشت ایشان در دهان مردم انداخت، معنایش این بود که این انقلاب متّکى به اصول ثابت و مستحکمى است که نه به اصول سوسیالیزمِ اردوگاه آن روز شرق ارتباطى دارد، نه به اصول سرمایه‏دارىِ لیبرال اردوگاه غرب. علّت این‏که شرق و غرب با این انقلاب دشمنى کرده‏اند و سرسختى نشان داده‏اند، همین بود.
این انقلاب بر پایه اصول مستحکمى بنا شد؛ هم اجراى عدالت را مورد نظر قرار داد، هم آزادى و استقلال را - که براى ملتها از مهمترین ارزشهاست - مورد توجّه قرار داد، هم معنویت و اخلاق را. این انقلاب، ترکیبى از عدالتخواهى و آزادیخواهى و مردم‏سالارى و معنویت و اخلاق است؛
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ زائران حرم امام خمینی (ره)14/3/1381

 نظر دهید »

سیره امام خمینی(ره)

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

امام(ره) و احیای حقایق فراموش شده اسلام
مهمترین کارى که امام بزرگوار ما در سطح دنیاى اسلام انجام داد، این بود که ابعاد سیاسى و اجتماعى اسلام را احیاء کرد. از روزى که استعمار وارد کشورهاى اسلامى شد، همه تلاش استعمارگران و سلطه‏گران این بود که ابعاد سیاسى و اجتماعى اسلام، عدالتخواهى، آزادیخواهى و استقلال‏طلبى اسلام را از اسلام حذف کنند. سلطه‏گران براى این‏که استیلاى خود را بر ملتها و منابع کشورهاى اسلامى هرچه بیشتر گسترش دهند، خود را ناچار مى‏دیدند که ابعاد سیاسى اسلام را از اسلام جدا کنند و اسلام را به معناى تسلیم در مقابل حوادث، تسلیم در مقابل اشغالگر و تسلیم در مقابل دشمن ظالم و قوى پنجه تفسیر کنند. امام حقایق فراموش‏شده اسلام را احیاء کرد؛ عدالتخواهى اسلام را سرِ دست بلند کرد؛ ضدّیت اسلام را با تبعیض و اختلاف طبقاتى و اشرافیتها علنى کرد. از روز اوّل تا روزهاى آخر عمر، امام بزرگوار روى قشرهاى مستضعف، پابرهنه‏ها و محرومان تکیه کرد. بارها و بارها در آغاز تشکیل نظام اسلامى و در طول ده سال عمر با برکتش در مقام رهبرى نظام اسلامى، به مسؤولان و به همه ما تأکید کرد که باید رعایت حال ضعفا را بکنید؛ شما مرهون طبقه پابرهنه این کشورید. عزیزان من؛ ملت بزرگ ایران! هر جا و در هر موردى ما به این توصیه امام توجّه نمودیم و در برنامه‏ریزیها، قانونگذاریها، اجرا و عزل و نصبها، به این نصیحت عمل کردیم، پیروزى نصیب ما شد….
در مورد مردم، مهمترین کارى که امام کرد، این بود که مفهوم مردم‏سالارى را از چیزى‏که طرّاحان دمکراسى غربى و عوامل آنها در صحنه‏هاى عملى مى‏خواستند نشان دهند، به‏کلّى دور کرد. سعى آنها این بود که این‏طور القاء کنند که مردم‏سالارى با دین سالارى و دیندارى سازگار نیست. امام این مفهوم باطل را زایل کرد و مردم‏سالارى دینى - یعنى همان جمهورى اسلامى - را در دنیا مطرح نمود. او به زبان هم اکتفا نکرد؛ صرفاً استدلال فکرى هم نکرد؛ عملاً این را نشان داد
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب در چهاردهمین سالگرد رحلت امام خمینی 14/3/1382

 نظر دهید »

سیره عملی امام

14 خرداد 1395 توسط معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

ایشان تا آخرین لحظات حیاتشان، ذکر و نماز و دعا را از دست ندادند. حاج احمدآقا فرزند عزیز حضرت امام مى‏گفتند: پیش از ظهر روز آخر حیات امام(ره)، ایشان روى تخت دایماً نماز مى‏خواندند. مدتى گذشت، بعد پرسیدند: ظهر شده است؟ گفتم: بلى. آن وقت خواندنِ نماز ظهر و عصر با نوافلش را شروع کردند. بعد از اتمام نماز، مشغول ذکر گفتن شدند و تا لحظاتى که در حالت اغما بسر مى‏بردند، مرتب پشت سر هم مى‏گفتند: «سبحان‏اللَّه والحمدللَّه ولااله‏ الّااللَّه واللَّه‏ اکبر، سبحان‏ اللَّه والحمدللَّه ولااله ‏الّااللَّه واللَّه‏ اکبر». این کار براى ما درس است. ما که رهبرمان را دوست داریم، باید به کارها و روحیات او توجه کنیم و از آن درس بگیریم.
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت با فرماندهان و اعضای کمیته‌های انقلاب اسلامی 18/3/136

 نظر دهید »
اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا س داراب

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • رحلت امام خمینی 14 خرداد
    • اشعار امام
      • معرفی آثار مکتوب امام
      • زن در نگاه امام
    • سیره اخلاقی و عملی امام
  • نشست های پژوهشی
    • جایگاه ولایت فقیه
    • انقلاب و انتظار
    • پژوهش اثری ماندگار
  • طرح های پژوهشی
    • طرح پیشوای آسمانی
  • کارگاه های پژوهشی
    • مقاله نویسی
      • چکیده مقالات مهدویت طلاب
    • منبع شناسی دیجیتال
    • شیوه و اصول پایان نامه نویسی
    • روش تحقیق پیمایشی
    • وبلاگ نویسی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس